Bederlanders kunnen hier hun verhaal kwijt! :)

Discussion in other languages - Deutsch • Español • Français • Italiano • Nederlands • Polski • Русский • Svenska • 日本語 • 中文

Re: Bederlanders kunnen hier hun verhaal kwijt! :)

Postby InterfectorFactory » Thu Mar 24, 2016 7:56 am

Ik ben nooit van de hoge cijfers geweest, zelfs als ik er hard voor werk is het vaak toch niet meer dan een 7. Al helemaal niet als ik informatie moet stampen, ik ben best wel een vwo'er wat dat betreft: haal veel betere cijfers als ik verbanden moet leggen enzo dan wanneer ik woordjes moet leren (bleh).

Beide studies lijken me erg leuk, alleen voor Game Art moest ik een toelating doen (game maken en portfolio laten zien, ben al aangenomen) en bij Bos en Natuurbeheer was ik sowieso aangenomen. Beide hebben een vrij belabberd toekomstperspectief, alleen van Bos en natuurbeheer weet ik dat beter dan bij Game Art. Van Game studies lees ik overal op het internet dat je dat niet moet doen, maar ik denk dat het niet zó erg is. Van Bos en Natuurbeheer hoor ik van vrienden die daarin gestudeerd hebben dat ze nu geen baan kunnen vinden. Maar wie weet hoe dat over 3-4 jaar is?

Al mijn vrienden van school zeggen dat ik Game Art moet doen, maar zij kennen mijn beestjeskant niet x) al mijn vrienden uit Wageningen willen me ofc daar hebben. Mijn vriend denkt dat ik het beter zou doen bij Game Art maar dat Wageningen meer mijn stad is, ik denk dat hij daar wel gelijk in heeft x) (of hij wil dat ik niet helemaal naar ### Wageningen ga, wat twee keer zo ver is als Utrecht vanaf mijn omgeving :p ).

Als ik er nou echt niet uit kom ga ik gewoon Game Art doen en dan kan ik altijd nog switchen.

Wat studeer jij Rivs?
Image
^toyhou.se (click)^
Image

Avatar by Dachiia
Looking for art in exchange for pets!
^All my pets are up for trade!^

┌───────────────────────┐
Commission info
Deviantart
Interfector's army
Flight Rising
Instagram
└───────────────────────┘

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
User avatar
InterfectorFactory
 
Posts: 3861
Joined: Thu Apr 16, 2009 5:44 am
My pets
My items
My wishlist
My gallery
My scenes
My dressups
Trade with me

Re: Bederlanders kunnen hier hun verhaal kwijt! :)

Postby Ventru » Thu Mar 24, 2016 8:52 am

Een vriendin van mij heeft game design gedaan volgens mij.. Of iets met informatica en dan later iets met games? Weet in elk geval dat ze een spelletje moest leren maken.. Uiteindelijk is ze met die studie gestopt na een paar maanden, want het zag er vrij ingewikkeld uit.

Tsja, als je echte VWO'er bent zou ik toch zeggen om een WO studie te doen? Lijkt mij dat je daar dan beter op je plek zit. Heb je ook al meeloopdagen gedaan? Kan je beetje sfeerproeven enzo, best handig. Switchen zou ik niet zien als optie. Kost alleen maar tijd, geld en moeite, bleh.

Ik studeer Liberal Arts and Sciences in Utrecht. Zit nu in m'n eerste jaar en ben op dit moment een Geschiedenis take-home tentamen aan het maken. Eerste keer dat dit zo is, en ik vind het eigenlijk leuker dan op de uni een tentamen maken.
User avatar
Ventru
 
Posts: 9259
Joined: Fri Dec 19, 2008 5:57 am
My pets
My items
My wishlist
My gallery
My scenes
My dressups
Trade with me

Re: Bederlanders kunnen hier hun verhaal kwijt! :)

Postby InterfectorFactory » Thu Mar 24, 2016 9:41 am

Rivs wrote:Tsja, als je echte VWO'er bent zou ik toch zeggen om een WO studie te doen? Lijkt mij dat je daar dan beter op je plek zit.


Helaas is het niet zo simpel.
Game art en game design zijn erg verschillend, bij design doe je het technische deel terwijl je bij art het ontwerpende deel doet.
Ik heb een meeloopdag gedaan bij bos en natuurbeheer (en proefstuderen) en het leek me daar erg leuk, bij de hku lijkt het niet mogelijk te zijn een meeloopdag te doen. Kan er in ieder geval niets over vinden op de site...
Image
^toyhou.se (click)^
Image

Avatar by Dachiia
Looking for art in exchange for pets!
^All my pets are up for trade!^

┌───────────────────────┐
Commission info
Deviantart
Interfector's army
Flight Rising
Instagram
└───────────────────────┘

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
User avatar
InterfectorFactory
 
Posts: 3861
Joined: Thu Apr 16, 2009 5:44 am
My pets
My items
My wishlist
My gallery
My scenes
My dressups
Trade with me

Re: Bederlanders kunnen hier hun verhaal kwijt! :)

Postby haylin » Thu Mar 24, 2016 9:59 am

(Hallo mensen, lang niet hier geweest)

Om misschien wat "advies" te geven, als ik iets heb geleerd van mijn keuze qua studie is dat je vooral dat moet doen waar je je goed bij voelt, en vooral wat voor jou goed voelt.

Ik heb zelf een heleboel opleidingen bekeken voordat ik ben gaan doen wat ik ben gaan doen. Heb met mijn decaan/mentor/teamleider veel gepraat over wie ik ben en wat ik leuk vind en uiteindelijk zei hij een keer "ga eens kijken bij de docentenopleidingen". Ik heb die man voor gek verklaard, maar toen ik ging kijken en heb meegelopen beviel het me wel, ik had er een positief gevoel bij. Diploma behaald en op naar de docentenopleiding tweedegraads biologie en na de eerste periode twijfelde ik wel weer even: bio vakken waren top maar al die sociaal/pedagogische vakken zijn best vaagjes en nog zo'n ver van je bed show (je ziet de helft van die dingen niet als je beginnend docent bent). Mijn SLC-er zei tegen mij toen ik mijn twijfels had geuit dat ik moest wachten op de stage, dit gedaan en stage gelopen op mijn vroegere mavo school, en dit overtuigde mij van mijn keuze. Nu een jaar verder en ik ben nog blij met mijn keus! Want het voelt gewoon goed, en als het goed voelt heb je al een groot deel bereikt!

Kijk dus vooral naar wat goed voelt voor jou, wordt jij hier blij van? Als het je niet blij maakt dan past het denk ik toch niet bij je, ondanks wat andere mensen zeggen. Ik hoor heel vaak "heus doe jij de lerarenopleiding, had ik niet verwacht van je" en toch zeggen mijn ouders, vriend en goede vrienden nu dat, ook al hadden ze het niet verwacht ze nu zien hoeveel plezier ik erin beleef. En dat is het belangrijkste: Doen wat jij leuk vind, en als je er dan ook nog je brood mee kan verdienen is het helemaal mooi toch!

Kan je niks vinden, bel dan even, dat levert vaak sneller en beter een antwoord op. Misschien zijn er wel open dagen nog? En anders vragen of je toch niet een proefles kan doen, wie niet waagt die niet wint toch?! Vaak staat op internet dat het niet kan maar als je iemand van de opleiding spreekt is het niet altijd zo'n groot probleem....ligt maar net aan de persoon en diens bui haha

Mijn ex heeft ook VWO gedaan maar voelde zich toch niet thuis op de uni en is ook hbo gaan doen. Hier doet hij veel technische dingen en hij heeft bedacht om na het hbo misschien alsnog uni te doen mocht het hm dan wel bevallen. Ook omdat hij op de uni vooral de droge theorie en stof zou krijgen en hij (om even te stereotypen) liever "knutselden met draadjes en ijzerdingetjes en computers". Bij ons zijn ook 2-3 VWO'ers die makkelijk uni aankunnen maar ivm de stages die hier wel worden gelopen toch hbo zijn gaan doen, om later alsnog die eerste graads te halen. Dus opzich is het niet erg als je eerst een hbo doet, zoals ik herhaal: als dat jou maar blij maakt! Als je maar komt waar jij wilt zijn, in jouw tempo!

Zorg er in ieder geval dat je er alles aan hebt gedaan om de juiste keus te maken, valt de opleiding dan toch tegen is dit enerzijds zonde van je geld en tijd (maar je leert er wel altijd weer wat van, dat dan wel natuurlijk het is niet zo dat het "floep" weg kennis is) maar dan kan je in ieder geval tegen jezelf zeggen "ik heb er alles aan gedaan, het was alleen toch niet juist". Dit vind ik altijd een betere instelling dan "ach ik heb me maar gewoon ingeschreven" ^^

Als je echt ook iets met natuur en dieren wilt doen kan je ook altijd eerst kijken naar eventuele cursusmogelijkheden die jouw kans op een baan vergroten over 3-4 jaar. Misschien kan je dan ook bij de opleiding informeren of dat als je een (bijscholings)cursus zou doen of je dan vrijstellingen of "keuzepunten" kan behalen. Ik zou ook zeker dan naar meer opties kijken betreffend natuur, dieren, planten, biologie in het algemeen. Diergeneeskunde zou ook misschien een leuke zijn, en zou ook op vwo niveau zijn natuurlijk? Meer opleidingen bedenk ik even niet (iets met het is laat en eigenlijk wilde ik naar bed xd)
Image
[right]
User avatar
haylin
 
Posts: 5582
Joined: Sun Nov 02, 2008 6:38 am
My pets
My items
My wishlist
My gallery
My scenes
My dressups
Trade with me

Re: Bederlanders kunnen hier hun verhaal kwijt! :)

Postby DaDwarf » Thu Mar 24, 2016 10:09 am

Een tip heb ik ook wel :P Werken met dieren lijkt heel leuk maar pakt in de praktijk erg anders uit. Het is niet leuk en lief, je hebt geen tijd om te knuffelen met dieren en te aaien. Je bent ruim 90% van je tijd bezig met poepscheppen haha.

Er zijn zeker nu geen banen in dit werkveld. Dus weet waar je aan begint. Ik heb zelf MBO dier en management gedaan, een opleiding van 4 jaar en heb vervolgens na school 3 jaar werkeloos gezeten. Inmiddels werk ik twee parttime baantjes in de dierverzoring maar er is gewoon geen geld in die sector. Bij dierentuinen is het nog erger, daar kom je alleen in als je via via iemand kent. Ook in de geneeskunde gaat het heel slecht kwa banen. Mensen gaan in deze periode toch minder naar de DA en dat merken ze goed kwa verdiensten.

Het is lastig maar het gaat wel om je toekomst. 3 jaar thuis zitten is niet leuk, zeker niet voor jonge mensen. En zelfs als je elk kleine baantje aanpakt dan kom je er nog niet. Ik heb me blauw gescherven aan allerlei winkels en zo om toch een baan te vinden, buiten de dier, en ook daar werd ik niet aangenomen. Had een tijdelijk contract bij de post maar daar knikkerde ze me eruit na mijn verjaardag omdat ik toen te duur was lol
User avatar
DaDwarf
 
Posts: 28751
Joined: Fri Mar 27, 2009 10:06 am
My pets
My items
My wishlist
My gallery
My scenes
My dressups
Trade with me

Re: Bederlanders kunnen hier hun verhaal kwijt! :)

Postby Levade » Thu Mar 24, 2016 10:14 am

DaDwarf wrote:Een tip heb ik ook wel :P Werken met dieren lijkt heel leuk maar pakt in de praktijk erg anders uit. Het is niet leuk en lief, je hebt geen tijd om te knuffelen met dieren en te aaien. Je bent ruim 90% van je tijd bezig met poepscheppen haha.

Er zijn zeker nu geen banen in dit werkveld. Dus weet waar je aan begint. Ik heb zelf MBO dier en management gedaan, een opleiding van 4 jaar en heb vervolgens na school 3 jaar werkeloos gezeten. Inmiddels werk ik twee parttime baantjes in de dierverzoring maar er is gewoon geen geld in die sector. Bij dierentuinen is het nog erger, daar kom je alleen in als je via via iemand kent. Ook in de geneeskunde gaat het heel slecht kwa banen. Mensen gaan in deze periode toch minder naar de DA en dat merken ze goed kwa verdiensten.

Het is lastig maar het gaat wel om je toekomst. 3 jaar thuis zitten is niet leuk, zeker niet voor jonge mensen. En zelfs als je elk kleine baantje aanpakt dan kom je er nog niet. Ik heb me blauw gescherven aan allerlei winkels en zo om toch een baan te vinden, buiten de dier, en ook daar werd ik niet aangenomen. Had een tijdelijk contract bij de post maar daar knikkerde ze me eruit na mijn verjaardag omdat ik toen te duur was lol


Wow hier precies hetzelfde. Ik zit nu in het laatste jaar dier gedrag en management! Stages genoeg maar werk ho maar!
User avatar
Levade
 
Posts: 1711
Joined: Mon Apr 20, 2009 3:11 am
My pets
My items
My wishlist
My gallery
My scenes
My dressups
Trade with me

Re: Bederlanders kunnen hier hun verhaal kwijt! :)

Postby InterfectorFactory » Thu Mar 24, 2016 10:33 am

Gelukkig hoef ik niets met dieren en wil ik meer met natuur/milieu. Dierverzorging lijkt me verschrikkelijk. Wat DaDwarf zegt hoor ik ook van mijn vrienden uit Wageningen.

Ik heb naar ongelooflijk veel studies gekeken en ben uiteindelijk op deze twee uitgekomen. Ik heb geen natuurkunde of wiskunde b dus gewoon biologie is niet echt voor mij weggelegd (ik weet van de cursussen maar ik ben er gewoon niet goed in). Diergeneeskunde wilde ik sowieso niet, ik ben meer van de wilde dieren, en dan ook insecten, amfibieën en reptielen. In een dierentuin werken lijkt me niets, bleh, lamme beesten in hokjes.

Ik ga de HKU bellen, dat lijkt me een goede. Heeft me ook gered toen ik in de file stond vlak voor mijn toelatingsgesprek. Aardige mensen, denk dat ik wel iets kan regelen. Anders woont er een docent van de hku bij mij in de straat x) vraag ik het hem.

Zowel natuur als tekenen zijn altijd mijn hobbies geweest en de een staat niet echt boven de ander. Kunst kan ik alleen overal uitten en mijn liefde voor natuur en beestjes niet echt. Zo kwamen een paar van mijn klasgenoten er pas deze maand achter hoe veel vergezochte info ik weet over allerlij dieren (niemand wist wat een roerdomp is >. >). Vandaar dat niemand op school verwachtte dat ik iets met natuur zou willen doen.

Dier gedrag en management klinkt leuk, is dat een hbo? (ik heb voor milieu/natuur dingen alleen op wo niveau gekeken omdat de meeste opleidingen meteen opleiden tot leraar D: en meer redenen, maargoed..)
Image
^toyhou.se (click)^
Image

Avatar by Dachiia
Looking for art in exchange for pets!
^All my pets are up for trade!^

┌───────────────────────┐
Commission info
Deviantart
Interfector's army
Flight Rising
Instagram
└───────────────────────┘

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
User avatar
InterfectorFactory
 
Posts: 3861
Joined: Thu Apr 16, 2009 5:44 am
My pets
My items
My wishlist
My gallery
My scenes
My dressups
Trade with me

Re: Bederlanders kunnen hier hun verhaal kwijt! :)

Postby Levade » Fri Mar 25, 2016 6:14 am

InterfectorFactory wrote:Dier gedrag en management klinkt leuk, is dat een hbo? (ik heb voor milieu/natuur dingen alleen op wo niveau gekeken omdat de meeste opleidingen meteen opleiden tot leraar D: en meer redenen, maargoed..)



Nope, een MBO. Ik vind het een zeer interessante opleiding. Het enige nadeel was inderdaad dat je de eerste 2 jaar dierverzorging doet. Dat is niet leuk inderdaad. Maar de management richting vind ik wel erg leuk. Ik wil hierna ook HBO gaan doen. Maar ik ben nog steeds aan het oriënteren.
User avatar
Levade
 
Posts: 1711
Joined: Mon Apr 20, 2009 3:11 am
My pets
My items
My wishlist
My gallery
My scenes
My dressups
Trade with me

Re: Bederlanders kunnen hier hun verhaal kwijt! :)

Postby childhood » Sun Jul 03, 2016 6:32 am

Oh mensen die nederlands spreken !
Image
User avatar
childhood
 
Posts: 2
Joined: Sat Jul 02, 2016 11:07 pm
My pets
My items
My wishlist
My gallery
My scenes
My dressups
Trade with me

Re: Bederlanders kunnen hier hun verhaal kwijt! :)

Postby childhood » Sun Jul 03, 2016 6:37 am

Wil iemand me helpen om in het spel te komen ?
Image
User avatar
childhood
 
Posts: 2
Joined: Sat Jul 02, 2016 11:07 pm
My pets
My items
My wishlist
My gallery
My scenes
My dressups
Trade with me

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests